Dieta makrobiotyczna. Wady i zalety.

Dieta makrobiotyczna. Wady i zalety.

Spread the love

Koncepcja diety makrobiotycznej narodziła się w Japonii,  której twórcą był George Oshawa i opiera się na poszukiwaniu i dążeniu do równowagi fizycznej oraz emocjonalnej poprzez odpowiednie odżywianie.

Dieta makrobiotyczna. Na czym polega?

Zwolennicy diety makrobiotycznej uważają, że przyjęcie tego systemu żywienia uchroni ich przed wieloma chorobami oraz  zapewni im długie. Wierzą także ,że zawężając swój jadłospis  do pełnych ziaren zbóż, warzyw oraz bardzo niewielkiej ilości produktów pochodzenia zwierzęcego, przyniesie duże korzyści dla zdrowia, i  znacząco polepszy samopoczucie.

Dieta makrobiotyczna. Definicja z Wikipedii:

Wyznawcy makrobiotyki wierzą, że jedzenie (pokarm) i jego jakość, oddziałują i wpływają na nasze życie w sposób większy niż zdaje sobie z tego sprawę większość ludzi. Uważają, że wszystko co jemy odbija się na naszym zdrowiu, dobrym (lub złym) samopoczuciu i szczęściu (lub nieszczęściu). Ogłaszają, że lepiej jest wybierać pokarmy poddane mniejszej obróbce termicznej lub chemicznej, bardziej naturalne i te, do produkcji których użyto więcej tradycyjnych metod naturalnych, przygotowane przez rodzinę, przyjaciół lub samemu.

Dieta makrobiotyczna to przede wszystkim zbalansowanie pierwiastków Yin i Yang poprzez odpowiednie łączenie produktów.

Produkty rozgrzewające Yang  to :

  • płatki zbożowe
  • rośliny strączkowe
  • ryby
  • mięso
  • warzywa korzeniowe
  • alkohol

Produkty ochładzające Yin to :

  • cukier
  • miód
  • nabiał
  • owoce ( takie jak mango, kiwi, papaja, ananas),
  • warzywa ( ziemniaki, pomidory czy buraki)

Dieta makrobiotyczna może być również stosowana jako dieta odchudzająca. W jadłospisie powinno się znaleźć od 50 do 60 procent produkty pochodzenia naturalnego na bazie pełnych ziaren zbóż. Na drugim miejscu znajdują się warzywa z upraw ekologicznych, które stanowią od 20 do 25 procent. Rośliny strączkowe oraz owoce stanowią od 5 do 10 procent, natomiast zupy 5 procent dziennej racji pokarmowej.

dieta makrobiotyczna

Zalety diety makrobiotycznej:

  • Japończycy wyznają tą filozofię żywienia od wieków i należą do jednego z najdłużej żyjącego narodu na świecie
  • Zaleca się spożycie pokarmów  naturalnych i zróżnicowanych, ale należy ograniczyć produkty takie jak mleko, ziemniaki i mięso. Można natomiast włączyć do jadłospisu ryby oraz owoce morza.
  • Zachęca do spożycia  żywności poddanej lekkiej obróbce. Odrzuca natomiast żywność wysoko  przetworzoną.
  • Zawiera niskie ilości czerwonego mięsa dlatego jest zalecana dla osób z wysokim poziomem cholesterolu

Wady diety makrobiotycznej:

  • Sam koncept diety makrobiotycznej wybiega poza obszar samego żywienia, nie wszyscy rozumieją sens tej diety. Wiele osób na początku swojej przygody z dietą makrobiotyczną nie potrafią odpowiednio opracować swojego jadłospisu, burząc równowagę między produktami Yin i Yang.
  • Ten rodzaj diety ogranicza spożycie ziemniaków, pomidorów, mleka, słodyczy do czego wiele osób  nie może się przyzwyczaić.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *