Dieta o niskim indeksie glikemicznym – Co to takiego?

Dieta o niskim indeksie glikemicznym – Co to takiego?

Spread the love

Podstawą każdej diety powinna być nie tylko chęć zrzucenia wagi, ale również poprawa własnego zdrowia. Osobom, borykającym się z różnymi schorzeniami często narzuca są specjalne jadłospisy. Sposobem dożywiania, zalecanym osobom chorującym na cukrzycę, choroby serca i nowotwory jest dieta o niskim indeksie glikemicznym. Na czym polega dieta o niskim indeksie glikemicznym i kto powinien, a kto tylko może ją stosować?

 

Indeks glikemiczny – co to takiego?

Indeks glikemiczny (IG) to klasyfikacja produktów żywnościowych według wpływu każdego z nich na stężenie poziomu glukozy we krwi oraz czasu, w jakim następuje jej wzrost po spożyciu posiłku. Im szybciej trawi się dany produkt, tym szybciej wzrasta poziom glukozy we krwi, a to oznacza, że indeks glikemiczny jest wysoki.

Wartość IG zależy przede wszystkim od ilości węglowodanów w danym produkcie. Szczególnie cukrów prostych, które ulegają natychmiastowemu rozkładowi i powodują szybki wzrost glikemii w organizmie. Na wartość indeksu glikemicznego wpływa również:

–    stopień dojrzałości owoców

–    metoda przetwarzania żywności

–    stopień rozdrobnienia produktu

–    obecność białka, tłuszczów i kwasów organicznych

W obniżeniu indeksu glikemicznego pomóc może duża ilość błonnika rozpuszczalnego, którego źródłem są otręby, płatki owsiane lub nasiona lnu.

O indeksie glikemicznym można opowiadać znacznie więcej, lecz większość osób nie jest zainteresowana teorią, a samą dietą. Dlatego teraz poradzimy Wam co i jak jeść, aby nie podwyższać poziomu glukozy we krwi.

Dieta o niskim indeksie glikemicznym – najważniejsze zasady

Główną zasadą tego sposobu odżywiania jest oczywiście spożywanie potraw o niskim indeksie glikemicznym. W sklepach ze zdrową żywnością znajdziemy wiele produktów, obrobionych już w taki sposób, że posiadają niskie IG, jednak przy odrobinie zaangażowania, sami możemy obniżyć poziom indeksu niektórych warzyw, gotując je na parze lub grillując.

Przy diecie o niskim indeksie glikemicznym zaleca się, aby około 40 % spożywanych kalorii pochodziło z nieprzetworzonych węglowodanów złożonych, np.: chleba pełnoziarnistego, płatków owsianych czy brązowego ryżu. Następne 30 % powinno pochodzić z niskotłuszczowych protein, takich jak chude mięso lub ryby. Pozostały procent mogą stanowić zdrowe tłuszcze : orzechy, ryby, awokado, oliwa z oliwek, olej lniany.

Aby ułatwić sobie zadanie w doborze odpowiednich posiłków, możemy skorzystać z dostępnych w internecie tabeli, zawierających indeks glikemiczny powszechnie spożywanych produktów. Dzięki nim łatwiej będzie nam ustalić, jak przetwarzać produkty oraz co wybierać podczas stosowania diety o niskim indeksie glikemicznym.

Przeczytaj również: Na czym polega dieta paleo?

Zalety diety o niskim IG

Dieta o niskim indeksie glikemicznym jest nie tylko zdrowa, ale także skuteczna. Stosują ją z powodzeniem osoby chore na cukrzycę i cierpiące na problemy układu sercowo-naczyniowego, ale także osoby z nadwagą. Lekarze i dietetycy chętnie polecają ten sposób odżywiania, ponieważ produkty o niskim indeksie glikemicznym dłużej się trawią,a  tym samym nie powodują szybkiego uczucia głodu. Utrzymanie niskiego poziomu insuliny zapobiega wahaniom poziomu cukru we krwi, ograniczając również gromadzenie się tłuszczu.

Dieta ta może być nie tylko korzystna dla naszego zdrowia, ale także bardzo smaczna. Opiera się głównie na produktach o niskiej zawartości cukru oraz tłuszczu: sporej ilości warzyw i owoców oraz chudego mięsa i nabiału. Kontrolując kalorie oraz dokładnie dobierając produkty do naszych posiłków, na pewno uda nam się uzyskać wymarzoną sylwetkę.

dieta o niskim indeksie glikemicznym

Dieta o niskim indeksie glikemicznym jest znana przez większość osób, cierpiących na różnego rodzaju schorzenia, ale także ludzie, starający się zrzucić nadmierne kilogramy z pewnością docenią jej dobre efekty.

Nie jest to prosty sposób odżywiania. Wymaga dobrego przygotowania oraz regularnego sprawdzania zawartości glikemii w tym, co jemy. Jednak rezultaty przedkładają się na wysiłek, dlatego warto spróbować. Dieta ta musi być dokładnie przestrzegana i dobrze rozpisana, ale na pewno pozwoli nam poczuć się lepiej i, co najważniejsze, sporo schudnąć.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *