Dieta śródziemnomorska. Zasady i jadłospis na cały dzień.

Dieta śródziemnomorska. Zasady i jadłospis na cały dzień.

Spread the love

Dieta śródziemnomorska najbardziej popularna jest we Włoszech, Hiszpanii oraz w południowej Francji. Jednak każdy może wypróbować ten sposób odżywiania, a nawet stosować go przez całe życie.

Dieta śródziemnomorska nie tylko pomoże nam schudnąć, ale również zapewni sporą ilość składników odżywczych. Jej zwolennicy zachęcają do zmiany trybu życia, właśnie na śródziemnomorski, nie tylko na czas odchudzania, ale na stałe. Jakie są zalety diety śródziemnomorskiej i dla kogo nadaje się ona najlepiej? Postanowiliśmy przybliżyć Wam nieco zasady tego sposobu odżywiania.

Dieta śródziemnomorska. Zasady i jadłospis na cały dzień.

Dla kogo?

Wszyscy możemy odżywiać się zgodnie z zasadami diety śródziemnomorskiej. Szczególnie jednak poleca się ją osobom z nadciśnieniem, chorym na miażdżycę oraz choroby serca, a także tym, którzy mają podwyższony cholesterol. Lekarze i dietetycy jednak nie widzą żadnych przeciwwskazań w tym, aby ten sposób żywienia został przyjęty przez innych ludzi dorosłych oraz młodzież. Uważana za naturalną, dieta śródziemnomorska zapewnia organizmowi wszystko, czego naprawdę potrzebuje.

Dieta śródziemnomorska. Zasady

Opiera się ona głównie na unikaniu mięsa oraz innych białek pochodzenia zwierzęcego ( z wyjątkiem ryb) i odżywianie się przede wszystkim produktami pochodzenia roślinnego, takimi jak: owoce, warzywa, zboża. W diecie śródziemnomorskiej najlepiej spożywać 5 posiłków dziennie w mniejszych ilościach, zwłaszcza, jeżeli zależy nam na zrzuceniu kilogramów.

Produkty, które spożywamy, stosując dietę śródziemnomorską są lekkie i nisko kaloryczne, dlatego ten sposób odżywiania doskonale nadaje się dla osób, które chcą się odchudzić. Jak dobrać odpowiedni jadłospis?

Oto, przykład tego, co możemy, a czego nie powinniśmy jeść przy takim trybie żywienia:

Dieta śródziemnomorska

Co jeść?

Do jadłospisu diety śródziemnomorskiej możemy wprowadzić:

  •  ryby
  •  owoce i warzywa
  •  rośliny strączkowe, ryż, makaron
  •  ciemne pieczywo
  •  suszone owoce oraz orzechy

 

Unikamy:

  •  mięsa (zwłaszcza czerwonego)
  •  białego pieczywa
  •  słodyczy

 

Podczas przygotowywania posiłków powinniśmy unikać smażenia produktów w wysokich temperaturach, ograniczyć spożywanie wędlin oraz nabiałów oraz pić dużo niegazowanej lub lekko gazowanej wody mineralnej.

Zobacz również: Dieta na spalenie tkanki tłuszczowej

 

Przykładowy dzień na diecie śródziemnomorskiej

Zastanawiacie się, jakie posiłki przygotowywać? Poniżej przedstawiamy jednodniowy jadłospis, z którego możecie czerpać inspiracje:

 

Śniadanie:

  • musli z chudym jogurtem naturalnym
  • szklanka wody mineralnej

 

Drugie śniadanie:

  • dwa jajka na twardo
  • chleb ryżowy z sałatą i pomidorem

 

Obiad:

  • łosoś z rusztu z ryżem i brokułami
  • szklanka soku pomidorowego

 

Kolacja:

  •  sałatka z pomidora i sałaty
  •  kromka pełnoziarnistego chleba
  •  szklanka wody lub kieliszek wytrawnego wina

 

Dlaczego warto?

Dieta śródziemnomorska jest dietą, w której nie jadamy sporej ilości kalorii, a jednak nie odczuwamy głodu, ponieważ potrawy są syte. Zawarte w produktach naturalnych składniki odżywcze, hamują procesy starzenia się, a także chronią przed wieloma chorobami układu krążeniowego oraz sercowo-naczyniowego. Dodatkowo, spora ilość witamin wzmacnia odporność i poprawia samopoczucie.

Dieta śródziemnomorska to nie tylko sposób odżywiania, ale również tryb życia, który dla wielu osób stanowi zasadę, według której żyją.

Zaleca się ją nie tylko osobom ze schorzeniami, dieta jest idealna dla każdego, kto myśli o tym, aby zachować szczupłą sylwetkę oraz piękny, młody wygląd na długo.

Francuzi, Włosi i Hiszpanie wiedzą, co jeść, aby długo cieszyć się pełnią życia i świetną prezencją przed długi czas. Warto im zaufać i wypróbować nowy sposób odżywiania, jaki stanowi dieta śródziemnomorska. Jest ona jednym z  najpopularniejszych trybów żywieniowych, proponowanych przez dietetyków oraz lekarzy. Osoby, które ją stosują przyznają, że czują się lżej, nie mają problemów z żołądkiem, cieszą się dobrą kondycją i samopoczuciem. Dieta posiada wiele zalet i prawie żadnych wad. Jeżeli nigdy jej nie próbowaliście, być może czas ją przetestować. Bardzo prawdopodobne, że będziecie zadowoleni z efektów nowego trybu  życia.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *